Laura blogt

30 mei 2018:

Nog 2 dagen en het is zo ver, dan vertrekken we voor een heel avontuur. De laatste trainingen vinden nog plaats over de middag om alles nog wat te verbeteren waar nodig tegen de eerste match zondag om 15u tegen Bulgarije. Iedereen is al bezig met zijn valies te pakken en ook de nodige cursussen gaan mee. Kortom we zien het volledig zitten!! We gaan er allemaal het beste van maken!

1 juni 2018:

Morgen is het zo ver, dan vertrekken we naar Tsjechië. De valiezen zijn gepakt en de laatste checks worden gedaan. Gepaard met een klein beetje stress bij sommigen zien we het volledig zitten! Het beloofd een prachtig avontuur te worden! Om 9:10 stijgen we op naar Praag, en daarna wacht ons nog een busrit van 3 uur. Dan komen we aan in Brno en kunnen we eventueel nog trainen. Nog 1 nachtje slapen en het begint.

2 juni 2018:

Vandaag was de grote dag, om 5uur werden we aan school verwacht. Vandaar gingen we met de bus naar Zaventem, en dan naar Praag. De busrit en de vlucht verliepen zeer goed. Toen we in Praag aankwamen stond ons nog een busrit te wachten van 3 uur, deze verliep iets trager. Toen we toekwamen in het hotel werden de kamers verdeeld en hebben we nog een verfrissende duik genomen in een meer iets verder op. Daarna werden we weer verwacht om nog te trainen, maar door tijdsgebrek en de warmte werd dit achterwege gelaten en zijn we gezellig samen iets gaan drinken. Om 18:30 werden we verwacht voor het avondeten. Niet iedereen vond het even lekker maar dat komt wel nog. Dan nog een kleine bespreking en nu zijn we allemaal nog aan het genieten van de avond en straks kunnen we nog een vuurwerk mee volgen. Ook staat er hier een kermis voor de deur, dus we zullen ons zeker niet vervelen! Tot morgen! De wedstrijd om 15u tegen Bulgarije is te volgen op de livestream

3 juni 2018:

Vandaag stond de eerste match op het programma. Na een lekker ontbijt konden we eerst nog 2 uren studeren. Daarna volgde het middagmaal en werden de wegen van de meisjes en jongens gekruist omdat we elk in een andere sporthal speelden. Op de bus naar de sporthal kwam onze tegenstander Bulgarije erbij en ze probeerden ons direct te intimideren maar dat is niet gelukt. En toen de eerste match. We startten niet zo sterk maar bouwden daarna goed op en er werd mooi volleybal gespeeld. Toch verloren we de eerste set met 25-16. De tweede set ging veel beter! Deze eindigde dan jammer genoeg op 25-21. Maar trots op onszelf keerden we terug naar het hotel. Daarna zijn we naar het A-sport hotel geweest voor de openingsceremonie. Dit was echt de max! Heel veel mooie acts! Daarna zijn we met de tram teruggekeerd naar het hotel en de sfeer ontbrak zeker niet! Hongarije en Estland zongen vrolijk met ons mee. Vandaag was dus al een super goede dag en morgen staat ons nog een zware match dag te wachten. Om 9u tegen Luxemburg en om 17u tegen Turkije. De matchen zullen waarschijnlijk weer live te volgen zijn. Tot morgen!!

4 juni 2018:

Vandaag was een topdag. Vroeg opstaan om 6:15 om een stevig ontbijt te eten en dan gaan knallen op het veld tegen Luxemburg. De jongens hadden geen match dus we konden rekenen op onze trouwe supporters! De eerste set speelden we super, we haalden hoog niveau en Luxemburg kon niet volgen. De tweede set startten we wat minder sterk, maar hebben we ons ons goed herpakt. Het einde van de tweede set was spannend maar toch haalden we ook de tweede set binnen en zo hadden we een eerste overwinning binnen! De jongens hebben super gesupporterd!! Dan gingen we naar het middageten en hadden we nog 4uur. We zijn samen met onze gidsen (we noemen ze Guido’s) naar een parkje geweest en hebben daar eventjes gerust. Dan nog een ijsje gegeten en terug naar de sporthal voor de wedstrijd tegen Turkije. WOW!! Wat een vrouwen!! Zo groot en zo veel macht! Maar we lieten ons niet imponeren. We probeerden mee te spelen maar Turkije was gewoonweg te sterk. Daarmee was de match snel afgerond. Omdat we een halfuur vroeger gestart waren, konden we na een spurtje nog de tweede set van de jongens bijwonen. De Chinezen waren in het begin echt onder de indruk en de jongens speelden beter. Maar jammer genoeg verloren ze. Ze hebben allemaal heel sterk gespeeld! Toen we terugkeerden naar het hotel zijn we even gestopt in de supermarkt om wat eten te kopen want het eten in het hotel is niet zo fantastisch. Dan nog onze kleren gewassen en nu zijn we nog iets aan het drinken op het terras. Voor morgen staat er voor ons een oefenmatch tegen Oostenrijk op het programma. In de namiddag is het leertijd. Tot morgen!!

5 juni 2018:

Vandaag hadden we normaal geen wedstrijd maar we hebben toch een oefenmatch gespeeld tegen Oostenrijk, onze concurrent voor donderdag. In het begin speelden we goed mee maar op het einde van de eerste set en in de tweede set speelden we wat minder. In de 3de set ging alles vlot en deze wonnen we. Maar in de 4de set mocht het ook niet zijn. Na de match gingen we eten en daarna mochten we in een regenvlaag naar het hotel. Eens we gedoucht waren konden we nog een uur leren om daarna te vertrekken naar Meeting of the Nations. Daar konden we van alle landen iets proeven, sommige dingen waren zeer lekker maar andere wat minder. Ook zijn er heel veel foto’s getrokken geweest met andere landen. Toen moesten alle landen hun dansje doen. Wij kregen vele nationaliteiten mee in ons dansje en dat liep misschien wat uit voor de andere optredens. Nadat alle landen iets opgevoerd hadden was er nog een ‘kleine’ fuif met alle landen. WOW, dit was super leuk!!! Iedereen zou het zo overdoen. Toen we wachtten op de tram hebben we nog wat gedanst met Hongarije en ook dit was leuk. Na het eten in het hotel gaan we naar de kamer en kruipen we in ons bed want morgen wordt een wandeldagje. Tot morgen!

6 juni 2018:

Vandaag stonden er voor ons geen matchen op het programma want het was culturele dag. In de ochtend zijn we dus wat Brno gaan bezoeken. We hebben zeer mooie gebouwen gezien. Daarna middagmaal en in de namiddag stond leren op het programma. Daarna nog een bezoekje gebracht aan het zwembad. We zitten nu nog op het terras gezellig iets te drinken en straks kunnen we ook nog genieten van een vuurwerkspektakel.

7 juni 2018:

Vanmorgen wedstrijd tegen Oostenrijk gehad. Maar de wedstrijd eindigde met ontgoochelde gezichten. We verloren met 2-0 maar er zat veel meer in. Ook haalden we nooit ons niveau. Na een peptalk konden we weer al lachend en zingend de bus op. Na een lekkere maaltijd waren we klaar om een paar uren te studeren. Tussen het studeren konden we een halfuurtje ontspannen aan het meer. Het avondmaal was niet zo fantastisch waardoor naar de supermarkt gaan een groepsactiviteit werd. Daarna zijn we nog met een paar naar de kermis geweest. Vanavond kruipen we eens vroeg in ons bed om morgen weer beter niveau te halen tegen Nederland om 12u.

8 juni 2018:

Vandaag konden we iets langer slapen. Na het ontbijt vertrokken we naar de match tegen Nederland. We dachten dat het wel leuk zou zijn op de bus en dat ze gingen meezingen met Nederlandse liedjes maar niet dus. Toen we aankwamen was de match Servië-Turkije nog bezig. Wow wat een niveau. Servië won en zit dus morgen in de finale. Toen was het aan ons. We zagen het allemaal zitten en dat was duidelijk te zien aan de eerste set. Met 25-14 was de eerste set afgerond. De tweede set steeg onze foutenlast en daalde die van Nederland waardoor we set verloren met 16-25. Een derde beslissende set dus. De beide ploegen waren gebeten om de overwinning binnen te halen. Maar Nederland maakt weer juist wat minder fouten dan ons en dat kostte ons de match. De teleurstelling na de match was ontzettend groot. Bij sommige kwamen er zelf tranen bij. Na een frisse douche was de ontgoocheling al ietsje meer weg en konden we terug naar het hotel. Daar konden we eerst wat ontspannen om daarna ons in te spannen achter onze boeken. Na het avondmaal was er ook nog tijd om te ontspannen en vroeg te slapen om morgen de laatste match tegen Estland te spelen om 9u.

9 juni 2018:

Vandaag de laatste dag hier in Brno. We konden de dag beginnen met een stevige match tegen Estland. De eerste set was gelijkopgaand, maar uiteindelijk verloren we hem. De tweede set zat er veel meer vechtlust en drive in ons spel waardoor we de set gemakkelijk binnenhaalden. Opnieuw een derde beslissende set. We begonnen heel zelfzeker, maar dat zwakte af. Het lukt ons om ons niveau terug op te krikken maar helaas kwamen we juist dat tikkeltje te kort en verloren we de set met 25-23. Opnieuw was de ontgoocheling ontzettend groot bij iedereen. Toen we terug aankwamen in het hotel was het al tijd om onze valiezen te pakken. Maar bij vele werd dit een uurtje rust. Daarna vertrokken we naar de finales van de jongens en meisjes om daarna nog de slotceremonie bij te wonen. Bij de meisjes won Servië de finale en bij de jongens Turkije. Het waren beide heel mooie matchen om naar te kijken. Toen we terug naar het hotel gingen kon de sfeer weer niet ontbreken in de tram, dus zongen we er weer op los. In het hotel namen we eerst afscheid van onze Guido’s die ons gans het tornooi super hebben begeleid en daarna konden we nog voor de laatste keer genieten van een vuurwerkspektakel. En zo eindigt het avontuur bijna. Morgen vertrekken we weer naar huis, maar we beleefden hier een fantastische tijd. Iets om nooit meer te vergeten!

SLOTBLOG:

Dag om te vertrekken. We maakten onze valiezen en na het ontbijt vertrokken we met de bus naar Praag. Daar hebben we rondgewandeld en mooie gebouwen bekeken. We aten daar een pizza, spaghetti of een burger om zo de busrit naar de luchthaven te doorstaan. Het vliegtuig had 45 minuten vertraging waardoor we dus heel wat langer moesten wachten. De vlucht verliep vlot. Eenmaal aangekomen in Zaventem stonden een aantal ouders ons op te wachten. En dan de laatste busrit terug naar school. Deze verliep zoals alle andere met veel sfeer. Alle ouders stonden ons op te wachten aan de poort. En toen moesten we afscheid nemen van dit mooi avontuur. Het was een unieke maar prachtige ervaring! Iets om nooit meer te vergeten!!

Terug naar school vandaag. Toen de wekker afging was het lastig om op te staan. Ook al was het later dan de meeste ochtenden in Tsjechië. We besloten om allemaal in onze training naar school te gaan, om het nog niet direct te moeten afsluiten. We kregen heel wat positieve reacties op onze prestaties en dat doet ons deugd. Ook de meeste lessen hebben we weer ingehaald en vele leerkrachten vroegen hoe we ons avontuur hebben ervaren. We hebben een heleboel mooie herinneringen op gedaan die ons nooit meer zullen ontglippen! Een super dikke dankjewel aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt voor ons! Want het was de moeite waard!